Inspanningstest met ademgasanalyse

Sporten en training zijn twee verschillende dingen. De meeste sporters beginnen met lekker sporten op recreatief niveau, maar worden gaandeweg steeds fanatieker. Er komt een moment dat je daadwerkelijk doelen stelt en ergens echt voor gaat trainen. Of dit nu hardlopen, fietsen, triathlon of schaatsen is maakt natuurlijk niet uit. Trainen kan hierbij op gevoel, maar de wetenschap is in een vergevorderd stadium en kan je veel vertellen over de staat van je lichaam en hoe je moet trainen in verschillende zones. Om goed, efficiënt en vooral ook veilig te trainen, is een inspanningstest wel een must. Het bepaalt mede de hartfrequentiezones waarin je kunt trainen en geeft belangrijke gegevens om rekening mee te houden. Vooral de VO2max en het omslagpunt zijn essentiële gegevens voor een goede trainingsopbouw. Deze test kan zowel op de fiets als op de loopband afgenomen worden.

VO2MAX
VO2max staat voor maximale zuurstofopname en geldt als dé maat voor conditie. De VO2max Test is een maximale inspanningstest op loopband of fietsergometer, waarbij we het volume en de samenstelling van de uitademingslucht meten. Tijdens de test ademt de sporter door een masker dat via twee kleine kabeltjes is verbonden aan de meetapparatuur; na een warming-up neemt de fietsbelasting of loopsnelheid in kleine stapjes toe tot de maximale inspanning wordt bereikt. Voor de inspanningstest meten we het gewicht en het vetpercentage om de vetvrije massa te kunnen bepalen. Een VO2max Test geeft ons informatie over belangrijke inspannings fysiologische waarden zoals de maximale zuurstofopname (VO2max), het omslagpunt(anaerobe drempel of MLSS) en maximale hartslag (HFmax). Bovendien kunnen we op basis van de testresultaten de individuele trainingszones bepalen, die de sporter direct kan gebruiken in zijn/haar trainingsprogramma.

Omslagpunt
Het omslagpunt of anaerobe drempel is in theorie de hoogste intensiteit die men langdurig (langer dan 30 minuten) kan volhouden. De term “drempel” is echter nogal misleidend, aangezien er niet één punt is waarboven plotseling “verzuring” optreedt en de inspanning niet meer is vol te houden. In werkelijkheid is er een gebied waarbinnen verschillende fysiologische processen aan verandering onderhevig zijn en waarboven het bereiken van een “steady state” niet meer mogelijk is. De anaerobe drempel is daarom aangegeven als zone. Samen met de VO2max is de anaerobe drempel een belangrijke factor voor een goede duurprestatie.

Rapportage
Na het onderzoek worden alle gegevens met u besproken en u krijgt het verslag van het onderzoek per mail thuisgestuurd. In deze rapportage zijn voor u de diversen trainings- zone ’s uiteengezet in een overzicht en vormen de leidraad in uw trainingen. Trainen op hartslag mag op zichzelf echter geen doel zijn. Het is “slechts” een middel om de training te controleren en te sturen. Blijf dan ook altijd naar het eigen lichaam luisteren en wordt geen slaaf van de hartslagmeter!

Belangrijk om te weten
Zorg dat u uitgerust aan de test begint, houdt hier met trainen de dag voor de test rekening mee en eet ook niet al te zwaar enkele uren voor de test. De test kan zowel op de loopband als op de fiets afgenomen worden. Neemt u voor de test op de loopband uw loopkleding en loopschoeisel mee. Voor de test op de fiets dient u uw fietskleding mee te nemen. De volgende pedalen zijn aanwezig: normaal, SPD en SPD-SL. U kunt altijd uw eigen pedalen meenemen, maar let er dan wel op dat de pedalen alleen met een pedaalsleutel gemonteerd kunnen worden en niet vanaf de achterkant met een inbussleutel. Als u twijfelt over de aansluiting van uw fietsschoenen, neem dan gerust even contact op met ons. Na afloop van de test krijgt u een flesje sportdrank en kunt u douchen in één van onze kleedkamers.

Download de folder Inspanningstest