Sensorische informatieverwerking

Sensorische informatieverwerking

Sensorisch betekent zintuiglijk. Onze zintuigen geven informatie die nodig is om te kunnen overleven en te kunnen functioneren in het dagelijks leven.

We zijn in staat om belangrijke en onbelangrijke informatie van elkaar te onderscheiden en kunnen daardoor de informatie die belangrijk voor ons is adequaat gebruiken. De zintuigen informeren en helpen ons de hele dag door om doelgerichte en doelbewuste reacties te kunnen geven. Als we het over zintuigen hebben denken we meestal aan de ogen (visueel), de oren (auditief), de neus (reuk), de mond (smaak) en de huid (tastzin). Heel belangrijk zijn echter ook onze “verborgen” zintuigen: het evenwichtsorgaan, het gevoel uit de spieren en gewrichten en het gevoel vanuit onze inwendige organen.

 

Zintuiglijke informatie wordt verwerkt door ons zenuwstelsel. Zo weten we steeds wat er in ons lichaam en in de omgeving aan de hand is en kunnen we daar adequaat op reageren. Iedereen kent zintuiglijke prikkels die rustig maken, of juist actief, of die er voor zorgen dat wij op essentiële momenten niet in slaap vallen. Ieder mens heeft zijn eigen voorkeur in het gebruik van zintuiglijke prikkels om de aandacht erbij te houden.

Problemen

Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van informatie die vanuit de zintuigen binnen komt niet zo vanzelfsprekend en soepel als het eigenlijk zou moeten, waardoor allerlei activiteiten in het dagelijks leven moeizaam verlopen. Zij nemen informatie rommelig waar, ervaren sensorische informatie sterker of juist minder sterk dan hun leeftijdsgenootjes. Binnenkomende informatie wordt niet goed aan elkaar gekoppeld, waardoor adequaat reageren moeizaam is, zoals:

Bij problemen met aanraking:

  • raakt van streek tijdens verzorging bv. douchen en tanden poetsen
  • vermijdt lopen op blote voeten, vooral in zand
  • raakt voortdurend bepaalde voorwerpen of mensen aan
  • krimpt ineen als hij wordt aangeraakt

Bij problemen met beweging en evenwicht:

  • wordt angstig als zijn voeten van de grond komen
  • is bang voor hoogtes en om te vallen
  • zoekt beweging op zoals voortdurend rond willen draaien en bewegen

Bij problemen met visuele informatie:

  • snel afgeleid door visuele prikkels
  • hekel aan fel licht

Bij problemen met auditieve informatie:

  • hekel aan onverwachte/ harde geluiden zoals brommers, stofzuiger, kinderen
  • houdt handen over de oren om deze te beschermen tegen geluid
  • snel afgeleid door geluiden in de omgeving
  • kan niet werken met achtergrondgeluiden
  • lijkt niet te reageren op geluiden
  • maakt graag harde geluiden

Bij problemen met smaak en geur:

  • eet alleen voedsel met bepaalde smaken en beperkt zich tot voedsel met een bepaalde structuur/ temperatuur
  • toont sterke voorkeur voor bepaalde geuren en smaken
  • kauwt of likt aan niet eetbare voorwerpen

 

Problemen in de sensorische informatieverwerking komen in allerlei gradaties voor; van heel licht tot zwaar en ze zijn per kind verschillend. Ook kunnen deze bestaan naast bijv: ADHD, stoornis in het autistisch spectrum of spraak- en/of taalproblemen. Het onvermogen van kinderen om soepel te kunnen reageren door problemen in de sensorische informatieverwerking is niet door niet willen, maar door niet kunnen.

 

Wat is er aan te doen?

U kunt uw kind met (mogelijke) sensorische informatieverwerkingsproblemen bij ons aanmelden voor observatie, onderzoek en behandeling.