Acceptance & Commitment Therapy t/m 18 jaar

Acceptance & Commitment Therapy (ACT) voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar.
ACT is in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw ontwikkeld door onder andere Steven Hayes, Kelly Wilson en Kirk Strosahl. Het is een praktische toepassing van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar hoe wij als mensen leren (relational frame theory) en de functionaliteit van gedrag binnen de context van onze omgeving, maar ook onze leergeschiedenis (waarom doen we eigenlijk precies dat wat we nu doen?). Binnen ACT gaan we er vanuit dat je in je leven zowel fijne als pijnlijke ervaringen hebt en je logischerwijs hier dus positieve en negatieve gevoelens en gedachten door hebt. Vaak proberen we als mens te leren van het verleden en de toekomst te voorspellen, zodat we mislukking en andere vervelende ervaringen kunnen voorkomen. Helaas kan ons brein hier flink in doorslaan en voor je het weet ben je aan het vechten tegen een onzichtbare vijand: men lijdt het meest, aan het lijden dat men vreest.. Vechten tegen het onvermijdelijke kost niet alleen heel veel energie, het levert je op de lange termijn niets op.

Ontwikkelen van vaardigheden voor psychologische flexibiliteit

Beter is het misschien om vaardigheden te ontwikkelen die ervoor zorgen dat je in staat bent om te dealen met de moeilijke kanten van het leven en die angsten. En daarbij bijvoorbeeld piekergedachten en zorgen die gaan over het verleden of de toekomst los te laten en er niets mee te doen wanneer ze jou alleen maar tegenhouden of andere problemen geven. Je houdt zo energie en tijd over om die dingen te doen die voor jou belangrijk zijn en je brengen waar jij wil. ACT leert je dus om mee te bewegen met dat wat het leven biedt – goed of slecht – en dus psychologisch flexibel te zijn. De vaardigheden (of kernprocessen) die hierbij toegepast worden zijn acceptatie, defusie, mindfulness, zelf-als-context, waarden en waardegerichte actie. De vaardigheden worden door elkaar heen gebruikt en hebben zoveel raakvlakken dat ze niet als zes losse processen ‘werken’, maar als geheel, samen.

ACT4kids

ACT4kids leert kinderen hun hart te volgen en de hindernissen die ze daarbij tegenkomen, zoals pijn, verlies, falen, afwijzing of ongeluk te nemen zoals ze zijn. Je bent namelijk al precies goed, zoals je bent. Dat wat je doet, kan soms niet altijd handig zijn voor jezelf en dat kun je veranderen als je dat wilt.

Maak een afspraak

Bel 071-341 13 12 voor meer informatie over ACT of maak een afspraak met fysiotherapeut en psychomotorisch kindertherapeut Kitty van der Schrier.