Flywheel-training

Bij SMC Rijnland worden flywheel-trainingen ingezet bij revalidatie van spier- en peesklachten, om sportprestaties te verbeteren en ter valpreventie bij ouderen. Deze innovatieve manier van trainen is wetenschappelijk onderbouwd en heeft door zijn unieke werking meerdere toepassingen.

De technologie is ontwikkeld door NASA om astronauten in gewichtloze toestand te trainen en is verder ontwikkeld voor het gebruik in revalidatie, blessurepreventie en sport. Het vliegwiel wordt in een draaiende beweging gebracht waardoor over het hele traject weerstand gegenereerd wordt. De energie die erin gestopt wordt, moet ook afgeremd worden. Dit leidt tot een efficiënte en effectieve manier van trainen. Deze functionele vermogenstraining is een revolutie op het gebied van revalidatie en functionele training.

Indien je je sportprestaties wilt verbeteren, zoals je startsnelheid, trap of slag, zijn de absolute verkortingssnelheid en het spiervermogen (vermogen = kracht x snelheid) op deze snelheid de belangrijkste factoren. Zo zullen sporters hun prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren door specifiek op deze factoren te trainen.

Binnen SMC Rijnland zetten we flywheel-training onder andere in voor peesklachten, lage rugklachten, voorste-kruisband revalidatie en valpreventie bij ouderen. Bij peesklachten gebruiken wij bij SMC Rijnland de flywheel-training in combinatie met shockwave- en EPTE-behandelingen. De peesstructuren worden door de trainingen met een excentrische overload belast en de snelheid van bewegen bepaalt de belasting. Deze belasting zorgt voor een lokale verbetering en versterking van de pees en omliggende spieren. Hierdoor zal de pijn verminderen en de belastbaarheid toenemen.

Ook bij spierblessures zorgt deze revalidatie voor een versneld en effectief herstel. Zo blijkt uit onderzoek dat na flywheel-trainingen twee keer zoveel spiervolume ontstaat vergeleken met reguliere krachttraining.

Middels de flywhweel-vermogenstesten kan er een uitspraak gedaan worden over op welke niveau je moet trainen, wat je maximale vermogen is en wanneer je op een veilige manier je sportactiviteiten kunt hervatten.